TerraCarta ook actief op het Belgische spoor!

 

Alsof de “Duvel” ermee speelt! 

Vorig jaar zijn we begonnen met onze rail-activiteiten in Duitsland, waarbij we in korte tijd hebben aangetoond dat graafschades bij spoorreconstructie tot een minimum gereduceerd kunnen worden.
Naast het feit dat we actief zijn op het spoor in Nederland en Duitsland, zijn we nu ook gevraagd om onze expertise toe te passen voor Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet.

Vanuit het initiatief om graafschade te voorkomen is Infrabel aan het onderzoeken in hoeverre detectiemiddelen hierin kunnen bijdragen. Grondradar is daarbij 1 van de middelen die daarbij onder de loep genomen wordt. In het onderzoek dat TerraCarta verricht komt naar voren dat grondradar een prima controlemiddel is, maar dat deze techniek de lading niet volledig dekt. Met name bij complexere situaties van langsleidingen, zijn andere detectietechnieken zoals radiodetectie efficiënter. Door deze technieken te combineren met grondradar wordt een veel betrouwbaar beeld van de ondergrond verkregen dan de afzonderlijke technieken op zichzelf.

Leuk om ervaring op te doen bij onze zuiderburen en om te zien hoe de railsector daar is ingericht. Vakjargon, gebruiken en benamingen zijn weer net iets anders. Onze veiligheidsman is daar een “Kijkuit”, dat is dan wel weer lekker duidelijk!