Nederland staat bekend als het Europese knooppunt van watertransport. Om deze positie te behouden en te versterken, voert Rijkswaterstaat (RWS) groot onderhoud uit op belangrijke vaarwegen, zoals de Brabantse en Limburgse kanalen en de Maas. Onder de naam GOVa (Groot Onderhoud Vaarwegen) worden projecten uitgevoerd die de scheepvaart veilig en efficiënt houden. TerraCarta speelde een cruciale rol in het minimaliseren van risico’s op graafschade binnen deze projecten.
Ruim twee jaar geleden kwam TerraCarta voor het eerst in contact met de combinatie Hakkers-Beens tijdens het GOVa-project van Rijkswaterstaat. TerraCarta kreeg de kans om op grote schaal waterkruisingen in kaart te brengen. Sindsdien is er een hechte samenwerking ontstaan waarbij TerraCarta regelmatig wordt ingeschakeld om graafschade te voorkomen, met name bij gestuurde boringen en zinkers.
In een recent afgerond onderdeel van GOVa, waarbij oeververbeteringen over een traject van 30 kilometer zijn uitgevoerd, heeft TerraCarta opnieuw haar expertise ingezet. In dit project werden damplanken tot bijna 10 meter diep aangebracht, waarbij de ondergrondse infrastructuur een kritieke factor vormde.
Tijdens het GOVa-project is het aantal graafschades teruggebracht tot nul, een belangrijke prestatie. TerraCarta bracht bijna 100 gestuurde boringen en zinkers in kaart, waarvan 35% anders lag dan op de officiële KLIC-tekeningen stond aangegeven. Dit illustreert het belang van nauwkeurige controle en het actualiseren van data. Door waterkruisingen zorgvuldig te onderzoeken op ligging en diepte, konden de oeververbeteringen zonder risico worden uitgevoerd.
TerraCarta maakt gebruik van een combinatie van geavanceerde technieken, zoals grondradar, radiodetectie, en strategisch geplaatste proefsleuven. Deze aanpak biedt de zekerheid die nodig is om complexe projecten zoals GOVa veilig en efficiënt uit te voeren. Het controleren en corrigeren van afwijkende gegevens is daarbij essentieel om graafschade te voorkomen en de werkzaamheden soepel te laten verlopen.
De samenwerking met Hakkers-Beens en Rijkswaterstaat toont aan hoe belangrijk een integrale aanpak is bij onderhoudsprojecten. Dankzij de gezamenlijke inspanningen blijven de vaarwegen niet alleen toegankelijk, maar ook veilig voor scheepvaart en infrastructuur. TerraCarta is trots op haar rol in deze projecten en kijkt uit naar verdere samenwerking binnen toekomstige GOVa-onderdelen.